Väder:
Åter en kort vinterattack. Minusgrader och som igår en hel del, både snö och blötsnö. Klar, kall morgon och sol på förmiddagen.

Först svag nord-nordvästlig vind. Höll sig svag men bytte riktning fram mot middagstiden.

Vattenståndet kring 10-15 cm plus.

17-03-19

Söndag

Värsta fiskevädret - ever!

Därför fick jag bara sjutton gäddor.

För att ta det från början hade jag först planerat att fiska i Klubbvattnet men eftersom det varit flera minusgrader under natten fanns det stor risk för isskorpa på den insjön. Inställd på att fiska som jag var, körde jag ändå iväg. Ja, för rubriken är sann, enligt min mening. Minusgrader säkert en bit in på förmiddagen, svag vind och sol, det är ingen höjdare. Att det sedan var både lite högvatten och nordlig vind kanske inte har så stor betydelse. Nå, jag körde ganska långt iväg till en vik som inte tillhör Karlskrona Skärgård, så mycket kan jag säga. Tycker jag har slitit lite väl mycket på de gamla vanliga ställena den sista tiden.

Det kändes inget vidare i början. Solen i ögonen är mycket irriterande. Men överraskande nog fanns det gott om huggvilliga gäddor där, vilket visade sig mer och mer. Men de flesta var små, mycket små, mycket små, som det står i visan:

Men det kan varken jag eller min fluga hjälpa.

Tidigare har jag beklagat mig över att det är så svårt för min kamera att rätt avbilda blanka ting. Zilverblanka saker.

Men så drog jag mig till minnes att under vatten går det bättre. Därför håller jag handen med min zilverzara här under vattnet bara någon cm och kolla så bra det blev:

Viktigt är, tycker jag, att använda flera olika sorters material. Olika grovlek, färgskiftningar och mjukhet. Wiretafsen har fått mycket stryk efter cirka tio gäddor och det var i samband med att jag bytte, jag tog bilden.

Idag blev det extra många och extra små gäddor, till och med med mitt mått mätt. Men min fluga tar det som finns i närheten. Mot slutet av fiskedagen stötte jag på ett par som åtminstone var i trekilosklassen.

Med lite fototrcks råkade den sista se ännu lite större än den i själva verket var:

Jo, idag bytte jag rulle och lina. Den orangea jag använt nu i några månader får vila. Den här köpte jag i panik när en gädda bet av den andra linan och jag trodde det inte gick att kasta med. Men det fungerade ju ändå.

Nu funderar jag lite över hur jag ska lägga upp fisket i Klubbvattnet. Äkta flugfiske, så att säga. Även flugbindning 2.0, kan man säga. Av olika anledningar håller jag på att rensa ut och gå igenom en hel del gammalt stuff och däribland har en del lådor och kartonger med gamla fiskegrejor dykt upp. Och suck och oj,oj,oj så mycket jag har kastat. Just fjädrar, dun och flugor och liknande. I början på flugfiskekarriären skaffade man mycket och band ännu mer. Och så dåligt! Främst har jag nog tänkt om när det gäller krokar.

Fast jag lär nog återkomma i den frågan efter att jag prövat på lite äkta flugfiske efter tämligen vilda regnbågar i Klubbvattnet. Får se nu om våren snart kommer på riktigt. Och framför allt om jag får något... Det är inte alls säkert.

Fiskejournal 2017
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2017-03-19 Gädda En vik 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 08:50 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 09:00 Nej På första bilden
2017-03-19 Gädda En vik 0,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 09:20 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 09:30 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 09:40 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 09:50 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 0,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 10:00 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 0,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 10:10 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 10:20 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 10:30 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 10:45 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 11:00 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 11:10 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 0,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 11:20 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 3 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 11:30 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 11:40 Nej
2017-03-19 Gädda En vik 3 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Sol o svag N 11:50 Nej På sista bilden