Väder: Först lite moln på morgonen men så uppklarnande till sol hela dagen.

Svag vind på morgonen som ökade till högst måttlig senare under dagen. Lite vagt sydlig.

Högvatten som låg på 40 cm över.

09-10-06

Tisdag

Färska, asfina gäddbilder idag

Ett steg framåt och två tillbaka har mitt fiske känts som, hela sommaren och hösten. Så idag var det dags för ett litet steg framåt. Först lite berättigade klagomål på vädret. Jag tycker senhösten kom alldeles för snabbt i år. Här hade man hela sommaren sett fram mot en mild, lagom disig september och oktober med duggregn och milda, sydvästliga vindar och vad fick man?
Jo, superhögvatten, nordliga vindar och minusgrader alldeles för tidigt. Nej, skärpning anbefalls i stora mått.

Till idag som är en extraledig dag, avsedd för fiske hade jag oroligt och noga bevakat vattenståndet. Massvis med vatten hade förstås blåst in i Östersjön med den västliga stormen och högvattnet svallade men så bedarrade vinden. Så i gårkväll räknade jag med att då trycket lättade, skulle vattnet strömma tillbaka ut genom Bälten och Öresund. Så idag på morgonen när jag kollade låg det ändå på över 40 cm. Det tyckte jag inte om.
OK då, då sjunker det säkert under dagen, tänkte jag och körde iväg. Men det gjorde det inte alls.
Nu är det på det viset har det rått högvatten under minst ett dygn ska det inte ha någon betydelse för själva fisket. Då har gäddorna hunnit anpassa sig och uppsökt de bottnar och djup som de finner lämpliga.
Så varför klagar jag och varför gör inte jag detsamma då?
Haha, ja det kan man fråga sig.

Det har nog mest psykologiska orsaker. Kanske är det ett minne från förr i tiden innan Internet. Då man inte hade en aning om hur vattenståndet förhöll sig. Jo, jag kunde se det i tidningen hur det var dagen innan. Men på ett dygn kan det ändra sig jättemycket och när jag kom ner till vattnet kom det flera gånger som en obehaglig överraskning att där jag hade tänkt fiska så gick det inte.
Nu kan jag istället köra till de ställen där det är bäst just vid högvatten.

Nu är det dags att gotta sig åt den första toppensnygga bilden:

Det är rent fantastiskt hur fina bilderna blir i U-läge. Eller kan bli. Det är ganska mycket skjuta från höften som gäller.

Det första stället blev en stor besvikelse. Det var säsongspremiär där och jag hade sparat det till just en dag med högvatten. Nu i synnerhet efter den långvariga, hårda västvinden borde hela viken varit fullsmockad med gäddor som sökt lä. Men icke. Inte ett napp på hela första timmen.

Till sist fick jag ett par mindre gäddor där men som förhållandena var, borde jag ha haft ett tiotal kontakter.

Ja, kräsen och krävande är jag.

Andra stället hade jag inte så stora förhoppningar vid. Det var andra gången i år och då, för tre veckor sedan fick jag inte ett enda napp där. Men efter någon timme där fick jag i alla fall denna tvåkilosgädda.

När den inte ville hoppa så tänkte jag att jag skulle testa några undervattensbilder. Det var solsken, sandbotten och klart i vattnet.

Med förvånansvärt bra resultat.
Både flugan och tafsen är de som var med på bilden förra gången. Att wiretafsen syns så tydligt på bilden stämmer. Alltså att jag tror inte det enbart beror på att solen skiner på den. För det hade jag själv tyckt första gången jag provade den. Men jag fick ju gott om gäddor när jag använde den så då ryckte jag på axlarna och tänkte att duger det åt gäddorna så får det väl duga åt mig.

Hm... Här bör det vara läge att nämna lite om hur kul och skönt det ändå till sist blev.

Det hade hunnit bli middagstid, solen sken och faktiskt värmde lite grann och här var det så grunt i vanliga fall att jag i alla fall inte behövde vada med vattnet upp till halsen. Vinden blåste alldeles lagom också. Ja, nu kändes det precis som det skulle; som man sett fram emot hela sommaren. Kul.
Och minsann om inte vattenytan välvde till borta vid flugan också!
Kände en lätt dragning och av virveln av döma var det en lite större gädda på gång. Inte förrän på tredje försöket lyckades den:

Inte heller den här ville hoppa så det var bara att lägga sig på bottnen och rikta kameran uppåt. Tja, lite får man offra för att ta bra bilder, eller hur?

Man kan nästan tro det för så ser det ut, tycker jag.
Men att dra upp ärmarna över armbågen och så hålla på och måtta och sikta under ett par minuter är ändå lite uppoffring för så hett i vattnet är det inte. Och ingen handduk har man med sig heller. Och ändå att man drar upp alla ärmarna så blir det ändå ganska blött när man drar tillbaka dem.
Men den här bilden här uppe får väl anses vara värd lite besvär, tycker jag nog.
Jag skattade vikten till fyra kilo.
Den här gädda spottade förresten ut en död tobis. Den var lika lång och blank som min fluga.

Och inte nog med det för när jag närmade mig slutet på stället och funderade på om jag skulle köra hem eller pröva på ett tredje ställe så piskades plötsligt hela havet till skum!
Jepp, så dramatiskt blev det nästan när den här; nästan femkilosgäddan slog på:

Jag nöjde mig med en traditionell bild på den för innan hade jag tjuvkikat på de förra bilderna och sett att flera var lyckade.
Efter denna sista, roliga upplevelse tyckte jag att jag kunde spara det tredje, tänkta stället till en annan gång och vandrade tillbaka till bilen. Då var klockan väl över två och väldigt varmt och skönt.
Ja, en lyckad dag blev det. En av de allra roligaste denna hösten. När man betygsätter fiskedagarna så ger ju det här oväntade, höga poäng. Som idag då där jag nästan utgått ifrån att skulle jag få fisk idag så skulle det bli på det första stället. Så blev det tvärtom.
Även att min uträkning höll måttet; att gäddorna glidit in över sandfladen där det vid normalvattenstånd, endast räcker mig till fotknölarna.
Kul.

Fast om trenden håller i sig med ett steg framåt och två tillbaka, blir det i så fall väldigt uselt fiske nästa gång. Hm... Får se om jag hoppar över nästa gång och åker ut näst-nästa gång istället...

Usch då... Nästa gång jag är ledig är i helgen... Men då är det gäddfiskefestival och fullt med folk... Lördagen är jag upptagen med annat och på söndagen är väl alla gäddorna redan uppfiskade... Ja, ja, jag får se vad jag gör och när det blir.

Fiskejournal 2009
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2009-10-06 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, måttlig syd 09:15 Nej

2009-10-06 Gädda Ställe ett 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, måttlig syd 09:45 Nej

2009-10-06 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, måttlig syd 11:45 Nej U- bild

2009-10-06 Gädda Ställe två 4 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, måttlig syd 12:15 Nej U-bild

2009-10-06 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, måttlig syd 13:30 Nej

2009-10-06 Gädda Ställe två 4,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, måttlig syd 14:00 Nej Vanlig bild