Väder: Omslag från klart, soligt och kallt väder under natten till plusgrader på morgonen och milda sydvästliga vindar. Den ökade och blev byig och kanske till och med storm i byarna. Från elva-tiden regn.

Vattenståndet sjönk under natten från plus trettio till normalt.

08-11-18

Tisdag

Jag vet var de bor men inte om de är hemma

Ovanstående fras kom till mig någon gång under fiskedagen och ville inte släppa sitt grepp utan studsade om och om igen fram och tillbaka i tomrummet mellan örona. Ett närapå genialiskt sätt att beskriva mina kunskaper om gäddornas uppehållsplatser, tyckte jag och en lämplig rubrik.
På det första stället till exempel var de inte alls hemma.
Ett klart missgrepp från min sida att ens planera en visit där. Jag har en del sällan-besökta fiskeplatser men idag tyckte jag det var dags. Ofta är själva fiskeområdet litet men avståndet dit långt. Dels kan det vara onödigt många mil bort eller dels kan det vara närbeläget för bilen men långt att gå från parkeringen.
Sicken en latmask och miljöförstörare hör jag anklagelserna hagla men det har inte så mycket att göra med att jag är bekväm av mig utan mer på att det finns gränser hur långt man kan vandra med vadare. Några exakta gränser har jag inte mätt upp men så mycket kan jag säga att det är betydligt kortare i oländig terräng än på en väg. Likaså tycker jag inte gränsen kommer smygande utan väldigt plötsligt bara badar man i svett och inser att nu kommer man inte längre.
Fast just idag hade jag en sträcka några mil bort som det skulle bli säsongspremiär för.  Jag tyckte jag hade slitit lite väl mycket på de vanliga ställena där väst-sydvästlig vind dominerat.
Vädret har varit extra ombytligt de sista dagarna också med det absolut sämsta alternativet som igår; friska nordliga vindar, soligt, minusgrader och väldigt högt vatten. Men omslag hade aviserats under natten och jag var lite orolig att det inte skulle hinna hit men det gjorde det. Redan tidigt på morgonen blåste det friska västliga vindar ute på Utklippan och temperaturen låg på 6 grader plus där, när det här hemma var minus fyra.
På väg ner mot kusten kunde jag följa hur värmen steg utanför bilen. Eller att kylan minskade, är nog ett bättre sätt att uttrycka det.  Men när jag kom fram i det första gryningsljuset och steg ur bilen såg det inte muntert ut. Vinden måste ha svängt över till mer sydväst och ökat ordentligt. Och kallt kändes det! Fortfarande frostigt i gräset och det smittade av sig på något på vinden och luften. Så jag stod där och tvekade en lång stund om jag skulle dressa om eller köra någon annanstans.
Men, tänkte jag, kanske är det mer lä där borta?
Därvidlag tänkte jag på den vik jag skulle gå till. Och till slut bestämde jag mig för att pröva i alla fall. Dumt nog för det blev en fiskemässig katastrof. OK, kylan besvärade mig inte för som sagt, hettan slår till plötsligt när man går och vader långa sträckor. Och det var det jag gjorde den mesta tiden. För när jag äntligen kom fram och förväntansfullt skulle pröva den nya linan, så var det minst kuling i byarna och väldigt svårt att hitta någonstans att fiska. Visst, jag gjorde några tappra försök och manövrerade mig in i lä men den var svårt att finna. Kusten är väldigt flack, bottnen stenig och vattnet grunt. Så det blev krabb sjö bara några meter ut. Det enda positiva var att linan fungerade perfekt.
När jag sedan upptäckte att det bästa stället var helt ofiskbart genom att enorma mängder avslitet sjögräs och alger fyllde hela viken, gav jag upp.
Så halv tio var jag tillbaka vid bilen svettig och dan utan en enda god fiskechans.
Ett nödläge hade uppstått och därför fick det bli XXX-viken.

Beläget någon helt annanstans; en liten vik där det är lä vid de vanligaste vindarna, jämn botten, lagom djup vid alla vattenstånd och som levererar. Jag bara måste till ett sånt ställe när första stället blev ett sådant fiasko.
Vinterhalvårets största nackdel gör sig alltmer gällande också; nämligen att dagarna blir allt kortare.
Ja, näst efter minusgrader och nordliga vindar då.

Den här bilden skulle illustrera att på vissa platser måste man bryta igenom en tät vass för att komma ut till själva fiskestället. Varje höst är det likadant; man måste bana sig en ny väg. Men fram i mars och april har jag gjort rena motorvägen igenom men de första gångerna är det jobbigt. Men jag har lärt mig att använda fötterna ungefär som armarna vid bröstsim. Fast med den skillnaden att jag använder en fot i taget, är det väl bäst att påpeka så ingen försöker med bägge benen samtidigt.

XXX-viken är belägen nästan allra ytterst i skärgården men i en inskuren vik. En vik i en vik, kan man säga. Kom väl dit vid halv elva och där utanför rasade ett spektakulärt skådespel där jättebränningar bröt överallt. Och lä är inte lä i storm.
För nu bara måste det vara full storm i byarna, vill jag hävda bestämt. Det var att ta spjärn när den knuffade en i ryggen och hålla i hatten när det var som värst.

Sedan, när jag kommit hem och mot kvällen kom jag ihåg att kolla på SMHI men då var det bara 23 som byvindshastighet på Utklippan.
Dyningar letade sig in och vattnet allt grumligare och ett tag såg det ut som om de inte var hemma ens i XXX-viken. Inte förrän den nästan var slut, hittade jag några stycken.
Jag skämdes lite över att jag besökte den så snart efter förra gången när jag gick därifrån. Nu får den ligga i karantän minst en månad, bestämmer jag nu.

Så var det dags för ställe tre. Beläget ännu längre in och det valde jag eftersom det skyddades av höga träd längs med stranden som borde generera mer lä trots stormen. Vid det här laget hade börjat regna också. Nå, det var för att komma till ställe tre som jag fick bryta igenom vassen på första bilden.

Regn och storm ger inte de bästa förutsättningarna för bra bilder. Här en som kunde ha blivit bra om inte kameran tvunget ville använda blixten och jag siktat lite bättre.
Men lite intressant är bilden ändå för jag tror att här kan man studera händelseförloppet ganska tydligt. Den första virveln uppstod, tror jag, när den lämnade vattenytan och nu är den på väg tillbaka ner i vattnet.
Men det var själva sprattlingen uppe i luften jag ville fånga!

Det lär bli färre och färre med sådana bilder framöver, kan jag trösta de som tröttnat på dem för länge sedan. Allteftersom vattnet blir kallare och gäddorna fetare med rom, blir de alltmer ovilliga att röra på sig. Men de jag fick idag var väldigt pigga, tyckte jag.

Den nya linan var som nämnts en DT. Tidigare hade jag haft någon slags longbelly. Men long-, short- eller fatbelly eller DT; för min del spelar det inte så stor roll kastmässigt. Likaså vilket sorts spön jag använder. Jag kan använda dem alla, vill jag utan ett uns jantelagsanda hävda. Som jag har sagt ett antal gånger genom åren; lärde man sig flugkasta med ABU Lapplandia i massivt glasfiber är till och med en träpåk en förbättring.
Spöet jag mest använder nu för tiden är klassat till en femma och enligt huvudregeln skall man då använda en WF-6 eller DT-5. Nu gick jag upp ett snäpp för sist jag använde en DT var det en femma och jag tyckte att den var lite, lite för lätt. Så jag ser fram emot att testa den ytterligare och kanske i ett mindre extremt väder än det som rådde idag. Det spelade ingen roll hur man än försökte vinkla kasten i olika riktningar; vinden såg ändå till att lägga dem rakt framför mig. Ville jag nå åt ett annat håll, fick jag vara så god att själv gå åt det hållet först.
Men lite småsnål som man är; en fördel med DT är att man kan vända på den när skjutdelen börjar kännas som taggtråd och förhoppningsvis använda den lika länge till. Samt att man kanske får lite mindre vindknutar på tafsen. Vi får se.

Här kan man se att den är vit. Vad som inte syns är att för att få plats med linan på spolen blev jag tvungen att repa av säkert halva backingen. För praktiskt bruk räcker nog 10 m backing egentligen. Men låt mig aldrig bli överbevisad om att jag har fel!
Visst kan man fantisera om att en jättehavsöring skulle hugga och rusa ut hur långt som helst. Eller en lax. Men sådant händer inte. Vore det en jättegädda fick man nog först anta att den högg precis när flugan tog vatten och så simmade iväg åt andra hållet.
En mer reell risk finns förstås om jag skulle råka hamna i Trollemölla. Jag vet att jag har varit nära där någon gång när jag haft lite för snålt med backingen. När och om det blir aktuellt igen, får jag väl ta och mäta upp lite mer exakt hur många meter jag egentligen har.

Så, det var väl allt för den här gången och nu aviseras vinterväder igen och då blir det ett naturligt uppehåll med dagboksskrivandet.

Det är alltid lätt att vara efterklok och när jag tittar i tabellen kan man ångra sig att jag inte fortsatte fisket vid ställe tre. Jag fiskade mig inåt i en grund vik och ju längre in jag kom, desto tätare stod de och desto större verkade de bli. Men dels regnade det duktigt och dels hade jag något ärende i stan jag ville hinna med innan det blev alltför sent och mörkt.
Fast det dumma var att när jag väl slutat fiska och kommit bort till bilen, allt blev bara så blött när jag skulle byta om till finkläder för att gå på stan som en vanlig människa, att jag helt skippade den idén och körde direkt hem istället. Med fläkt och värme på för fullt för immigt inifrån blir det med dyngsura kläder och vadare i bagaget.

Fiskejournal 2008
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2008-11-18 Gädda XXX-viken 1,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej AFTM 5 Flytlina Regn, sydvästlig kuling 11:00 Nej

2008-11-18 Gädda XXX-viken 1 Vit Gäddsara Nej Ja Nej AFTM 5 Flytlina Regn, sydvästlig kuling 11:20 Nej

2008-11-18 Gädda XXX-viken 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej AFTM 5 Flytlina Regn, sydvästlig kuling 11:30 Nej

2008-11-18 Gädda XXX-viken 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej AFTM 5 Flytlina Regn, sydvästlig kuling 11:45 Nej

2008-11-18 Gädda Ställe tre 3 Vit Gäddsara Nej Ja Nej AFTM 5 Flytlina Regn, sydvästlig kuling 13:00 Nej

2008-11-18 Gädda Ställe tre 4 Vit Gäddsara Nej Ja Nej AFTM 5 Flytlina Regn, sydvästlig kuling 13:30 Nej

2008-11-18 Gädda Ställe tre 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej AFTM 5 Flytlina Regn, sydvästlig kuling 13:45 Nej