Väder: Nordvästlig kuling redan under natten. Samt frost! Inte bra. Men det verkade mojna lite redan när jag kom ut. Klart och soligt förstås. Men vinden svängde mer mot väst och till och med sydväst senare på dagen och det blev förstås varmare.

Vattenståndet låg på cirka 20 plus.

07-11-08

Torsdag

Novemberfiske

Först några ord om en annan, helt misslyckad fiskedag. En mycket passande rubrik för den dagen skulle kunna bli Historien upprepar sig. Och inte måttligt heller. Det är bara att gå tillbaka till förra året; så gott som exakt samma dag nämligen och ni har hela historien.
Den här dagen var fredagen den 2 november 2007 och den andra, förra året, fredagen den 3 november 2006 och bägge dagarna hade jag bestämt tid och plats med en annan fiskare (dock inte samme bekant eller plats). Bägge gångerna hade vederbörande tagit ledigt och därför var det svårt att ställa in. Bägge gångerna svepte kalla nordanvindar ner över landet med högvatten och frost i släptåg. Bägge gångerna var det idiotiskt att ens tänka på att fiska. Bägge gångerna gick jag totalt bom.

Ser det fint ut
?

Det var det inte. Iskallt och nordlig vind, vattenståndet i stigande och en lågt stående sol sken plågsamt i ögonen hela dagen. Och lika typiskt bägge gångerna fick han som jag fiskade ihop med fisk.
Jojo, avslöjad, tyckte de nog.
Som tur var inte så mycket men dock.
Nå, det är sådant man får räkna med då och då i den här branschen. Om inte annat visar det hur viktigt väder och vattenstånd är. Det sistnämnda låg på cirka 15 plus när vi körde ut på morgonen och så steg det ytterligare något under dagen. Det kanske inte låter så mycket men jag tror stigningen startade från minus 30 dagen innan. Och då får det betydelse för gäddorna att de inte riktigt hinner anpassa sig. Men man skall inte klaga; det blev ganska skönt framåt dagen och nästan som sommar. Tilläggas kan att vi inte fiskade från hans båt utan använde den enbart som transportmedel ut till olika öar och uddar.
Nä, det är nog bäst att fiska för sig själv i fortsättningen; då är det mer fritt fram att hitta på lite fångstresultat och annat som händer och sker. Utan vittnen, menar jag.

Men helt lottlös gick jag inte. På hemvägen passade jag nämligen på att riktigt shoppa loss i en fiskeredskapsbutik. Länge hade jag tyckt att jag behövde en ny fiskeväst. En kortare än den jag nu använt i många år. Den blötte jag hela tiden ner så fort jag kom ut på lite djupt vatten eller böjde mig ner. Och då blev ständigt alla mina plastpåsar med gäddflugorna våta.

Så vad ser man på bilden?
Har fiskeväststillverkarna äntligen tagit sitt förnuft till fånga och till slut fattat att de bara måste förse sina produkter med en handduksupphängare?
Sällan alltså.
Nej, den har jag själv anbringat genom en trestegsoperation. Materialet fiskevästen var tillverkat i, bestod av något slags nätundertröjsliknande grovt tyg så det skulle inte gå att direkt limma på en upphängare. Så först klippte jag ut två passande bitar neopren som kommit när jag köpt ett par vadare någon gång till att reparera dem med. Fast det hade kanske gått lika bra med en bit läder eller grovt tyg. De fäste jag på var sin sida om västmaterialet på ett noga utprovat ställe. Först med bara lite lim för att de skulle fästa utan att kladda alltför mycket. Och när det torkat, blaskade jag på ännu mera lim och lät det torka. Så på tredje dagen limmade jag äntligen fast själva handduksupphängaren. Jag använder nämligen Liqui-sol (som ibland heter Aqua-sol) som har väldigt lång härdningstid.
Det blev så bra!
Köpte bland annat även lite nytt bling-blingglitter som jag också var tvungen att pröva.

Så till dagens fisketur var det alltså mycket nytt att testa. Samt väldigt fiskesugen var jag.

Men usch, det verkade inte vara förrän nu, de här två fiskedagarna som jag fattat att nu är det november. Dagarna blir allt kortare, vädret osäkrare med frost och ofta brukar det komma en riktig köldknäpp med snö och halka nu också. Och jag vet inte hur många gånger vädret skiftade mellan frost och regn, soligt och mulet, högvatten och lågvatten, bara mellan fredagens gästfiske och torsdagens vanliga hemmafiske.

Är det frost på morgonen blir fiskedagen ännu kortare också eftersom gäddorna inte är så värst intresserade av att hugga så tidigt. Samt att det är kallt om fingrarna ett bra tag.
Man skall heller inte ha högt ställda förväntningar på en fiskedag om man nu kunde styra det. Alla mina tre kom på skam idag.

Först min handduksupphängare. Visst, jag hade lyckats väldigt bra med det rent tekniska att fästa den på västen. Men när jag började använda den upptäckte jag att jag ändå, trots allt måttande och passande hade limmat fast den för högt upp på västen. Samt att löslinan hela tiden trasslade in sig i snoppen eller stroppen eller vad det kallas, till blixlåshandtaget på den nedersta fickan. Inte bra.

Och så mina nytillverkade gäddsaror. Jag hade fått för mig att göra dem lite kortare men kompaktare. Trodde de skulle bli lättare att kasta då. Istället blev det tvärtom.

Samt det viktigaste; jag hittade inte gäddorna. Eller de var inte i hugget.

Och inga bra fiskebilder fick jag heller. Samt att jag missade en jättebra. Det var redan den första och största gäddan som gjorde ett elegant luftsprång rakt upp i luften innan jag fått kameran skjutklar.

Och så hinner man inte pröva så många ställen heller som man önskar när det redan börjar skymma vid tre- halvfyratiden.

Oj, det var värst vilken klagovisa! Var det verkligen så uselt idag?

Nej, Nej, inte egentligen. Morgonkylan botas bäst med en lång promenad innan första fiskestället. I övrigt fungerade den nya fiskevästen bra. Upphängaren kan jag flytta. Likaså lär man sig så småningom att hitta i den. Och flugor har jag i alla storlekar och utföranden.
Och några gäddor fick jag ju även om de inte var så stora. Särskilt en var extra rolig för den vakade.

Fiskade i en grund vik i lä och hörde ett obestämt, svagt men ändå karaktäristiskt ljud från vakande fisk. Upptäckte så småningom en svag virvel ganska långt iväg. Gjorde en kringgående, snabb men tyst rörelse för att komma i position. Måttade ett kast dit och genast fick jag ett hårt hugg. Kul.

Men som det står i visan ungefär: Minns i december den ljusa november. Ja, för nästa månad blir det ännu värre. Då det i princip är fiskbart bara mellan klockorna tio och två. Åtminstone kring juletid.

Fiskejournal 2007
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2007-11-08 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, kallt, frisk NV 08:45 Nej

2007-11-08 Gädda Ställe ett 1 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, kallt, frisk NV 09:00 Nej

2007-11-08 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, kallt, frisk NV 13:30 Nej

2007-11-08 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, kallt, frisk NV 14:00 Nej

2007-11-08 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Sol, kallt, frisk NV 14:30 Nej