Väder:  Ganska ymnigt snöfall på morgonen hemma. Men längre neråt kusten mest i form av regn. Inte ös- utan snarare dugg. Skurvis. Friska för att inte säga hårda nordliga eller nordostliga, mycket byiga vindar. Minst kuling.

Därigenom superhögvatten. Det började på cirka plus 40 tidigt på morgonen och steg konstant till över 50 under dagen.

07-03-21

Onsdag

Ok, jag visste att uppgången skulle brytas förr eller senare. Det går inte att allt hela tiden blir bättre och kurserna ständigt stiger upp i himlen. Någon gång måste en nedgång komma. Och idag kom rekylen. Precis som på börsen bröts optimismen och de ständiga vinsthemtagningarna av oro på marknaden. Fiskeresultatet sjönk som en sten. Bildkvalitén tappade marknadsandelar ner till under nominella värdet. Hela kapitalet förintades i ett svep!
Fast idag var egentligen i förra veckan. Närmare bestämt 07-03-15.
Då resonerade jag som så att när jag fiskade gädda på kända, bra ställen fick jag bara havsöringar. OK, tänkte jag, om jag prövar på platser jag tidigare fått blank fisk, så bör jag ju få stora gäddor där istället. Tyvärr fungerade den omvända logiken inte. Jag fick ingenting alls. Eller så gott som ingenting om nu en tvåkilosgädda räknas som någonting. I alla fall räckte det inte till en fiskerapport.

Men idag är en annan dag. En svag upphämtning och försiktig optimism kan vi väl sammanfatta dagens trend till. Vi kan ju sätta rubriken till:

Remarkabelt strandfynd

Detta om vi vill lyfta fram dagens märkligaste händelse. Vill man istället poängtera det mest iögonfallande och det som allra mest satte prägel på fiskedagen så var det förstås vädret. Vintervädret var tillbaka. Det riktigt kastade sig över en. Jag tror jag bäst beskriver det som att hade jag inte varit tvungen att köra ut och fiska idag så hade jag stannat hemma. Tvungen...?
Tja, har man tagit semester enbart för att fiska måste man, eller hur? Oavsett värsta tänkbara förhållanden.

Jag vill minnas jag beklagade mig i höstas över att jag inte hittade så många wobblers och liknande längs stränderna. Men så vände lyckan och jag kunde plocka upp den ena efter den andra. Vårbrasan var räddad!

Men det är ingenting mot vad jag fick syn på idag.
Kolla in det allra märkligaste ilanddrivna fiskeredskapet hittills!
Kanske borde jag känna till vad det kallas men det gör jag inte. Torskpilkningskit kanske...?
Eller kanske det mer ursvenska Torskpilke.

-Hör du Kalle, glöm inte att ta med dig ditt torskpilke! låter som ett äkta samtal mellan två pensionerade fiskare här ute i skärgården. Men hur det hade hamnat där jag hittade det, begriper jag inte riktigt. Här på bilden hade jag nämligen tagit upp den en bit på land från där det flöt med linan loss och själva pilken på bottnen. Hade det inte varit superhögvatten hade hela torskpilket befunnit sig flera meter upp på torra land också. Och vi pratar om en liten vik långt inne i skärgården utan bryggor och båtar någonstans i närheten. Eftersom jag hade bilen i närheten så tog jag med den dit när jag hade fiskat färdigt på det stället.

Jag känner mig mycket stolt och glad för jag ser mig verkligen som en miljökämpe som håller stränderna rena från miljöfarligt skräp och bråte. Ja, som en hundpromenerare med sin lilla plastpåse som tar upp det jycken producerar.

-Wow, tänkte jag, med allt det torra träet behöver jag knappt ens samla ihop egna pinnar eller kratta löv i trädgården för att få fyr på alla wobblerna! Så gott som den enda form av trädgårdsarbete jag bedriver nu för tiden så nu i år slipper jag till och med det.
Jag vet inte, men det verkar som att man aldrig får tid till det.
Snart är det dags för den årliga vårbrasan minsann. Usch vad tiden går. Finge jag välja skulle det vara senhöst året om. I alla fall istället för vinter. Fast näbbgäddemånaden maj kan vi lika gärna hoppa över. Tillbaka till dagens fisketur:
Det röda till vänster är en bit röd plastslag trädd över en stor, rostig enkelkrok. Linan är väldigt grov nylon. Kanske 1,00 eller ännu grövre om det finns. Pilken bör väga en tre, fyra hekto och jag vet inte om brädans flytkraft är så pass stor att den förmår bära den. Det var nästan en halvmeter lina lös från brädan; jag tror den hade häktat fast i upphängaren. Men hade den inte drivit in själv, hur hade den annars hamnat där?
Svårt fall.
Jag gjorde strandfyndet på det enda bra stället. Det brukar ju vara så att hur uselt vädret och de yttre förhållandena än är, kan man om man har lite tur, ändå hitta ett litet smultronställe. Och det gjorde jag här, i den lilla läviken.
Nordlig kuling; ja, jag skulle inte bli förvånad om det var stormstyrka i de allra värsta byarna, grumlade upp vattnet till gröt också. Samt att högvattnet lossade allt uppspolat sjögräs och skräp som blåste ut i vattnet i långa stråk och fastnade på kroken. Den första timmen var rent hemsk. Till råga på allt fastnade jag med flugan mitt uppe i en stor, jättetaggig buske. Den sitter där än för jag blev tvungen att manuellt och avsiktligt slita av tafsen. Vid högvatten tvingas man ju fiska närmare land och man är inte van att behöva ta hänsyn till vad man har bakom ryggen.
 Men så kom jag äntligen runt en udde och det blev helt lä. Vattnet var bara lite lagom opalescent också.

Där plockade jag fem gäddor på en timme. En alldeles underbar timme. Eftersom det regnade och marken var fuktig och vattensjuk, gjorde jag mig besväret att ta denna ytterst konstnärliga bild på den största gäddan. Eller den som var minst liten.
Alla högg hårt och gjorde några korta rusningar men sedan höll de sig i stillhet. Jag tror att den här lilla plätten bevisade en av mina teser, nämligen den att den första gäddans sprattlingar i vattnet kan locka till sig andra gäddor, längre bort och ut.

Då klockan halv elva, när sträckan var färdigfiskad riktigt glödde jag av optimism och tänkte att där, där i den viken bör det vara lika bra idag! Dit kör jag!
Istället borde jag ha kört direkt hem och satt mig och spelat Quake 4. Ja, jag hade ju semester. Men spelets regler (det större spelet vi kallar livet) säger att det inte är tillåtet att veta i förväg hur det skall gå så jag satte mig i bilen och körde iväg flera mil till det där andra stället. Lä var det enda som var bra. Men vattnet var som ärtsoppa och högvattnet gjorde det svårt. Hur jag än försökte kom jag inte kontakt med en enda gädda. Det gick bara inte. Men det tog mig resten av fiskedagen att konstatera det.

Fiskejournal 2007
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2007-03-15 Gädda  Förra gången 2 One Size Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, m V 09:30 Nej

2007-03-21 Gädda Idag 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Regn, hård N 08:45 Nej

2007-03-21 Gädda Idag 3,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Regn, hård N 09:00 Nej På bild

2007-03-21 Gädda Idag 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Regn, hård N 09:15 Nej

2007-03-21 Gädda Idag 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Regn, hård N 09:30 Nej

2007-03-21 Gädda Idag 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Regn, hård N 10:00 Nej