03-09-14

Väder: Först spegelblankt och sol. Sedan svag till måttlig västlig vind som vred lite åt syd under dagen. Sommarvarmt!

Söndag

Djup formsvacka

Fredagen den 12 september

Usch ja, i dubbel bemärkelse en djup formsvacka för min del. Hade verkligen sett fram emot att fiska ordentligt nu i helgen då jag var lite extra ledig. Redan på torsdagskvällen kände jag dock att en förkylning var på gång. Oaktat det skulle jag fiska dagen efter. Nu pratar vi om fredagen den 12 september som blev en så usel fiskedag att den inte fick komma med på ett eget dagboksblad.
Precis som i förra söndagen började jag med att köra ner till Långö i staun för att se om jag kunde åka ut med båten. Det kunde jag inte. Det blåste lite för mycket och lite för nordligt.
Körde istället ut till Tjurkö med bilen för att kolla. Gick omkring med vadarna på ett par ställen och testade. Där var vädret i och för sig hyggligt med mulet och lite lä. Men bara några smågäddor. Dessutom var det lite för tidigt för vadarna, märkte jag. Fortfarande mycket ålgräs i ytan och folk och båtar vid bryggorna. Lite för jolmigt, helt enkelt. Dessutom märkte jag att förkylningen gjorde att jag tappade mycket inspiration och ork. Nej, totalt fiasko blev det.
Hm... tidigare i veckan hade jag fått förfrågningar via mail om jag trodde att det gick bra att komma hit och pröva. Det var skånska flugfiskare från Malmö. Tja, svarade jag, det gör det nog. Och det trodde jag också, men tyvärr verkade det som om jag ljög. Fortfarande känns det som augusti nämligen. Mer kyla och stormar krävs för att rensa undan kvalmigheten.
Men jag undrar om inte det usla fisket berodde på den ihärdiga nord-nordostliga vinden som blåst nu i veckor efter vad det verkar.
Nå, jag hoppas att skåningarna fick något utbyte av sin Blekingeresa; kanske de hade bättre fiske än jag någon annanstans.

Söndagen den 14 september

Lördagen kände jag mig väldigt risig och gick inte utanför dörren men på söndagen var det dags igen. Vädret såg helt underbart ut och jag kunde inte låta bli.

Körde ut väldigt sent på morgonen men det var ändå spegelblankt så det var inte mycket att be för. Ut med båten och kan jag inte ta dem från land så vore det väl själva fanken om man inte kunde nå dem från båten.

Hade dessutom med mig både vadarbyxorna och vadarstaven för att se om jag inte kunde göra strandhugg på någon lämplig ö om det blåste upp. Man var helgarderad för en lyckad dag, tänkte jag.

Men det enda som blev lyckat var att det blev väldigt skönt sommarväder. En ytterst svag nordanvind krusade vattenytan när jag började vid Bollöarna. Inga napp på flera timmar dock. Dock kunde jag se en och annan lojt simma efter flugan. Men bara små i högst tvåkilosklassen.

Höll till ute vid Bollöarnas klippor och skär där det borde finnas fisk. Men icke. Trots att vinden ökade och vred sig lite mot väst, var det så gott som heldött.

Men ju längre dagen led kände jag mer och mer av förkylningen. Borde ha satsat mer offensivt och kört omkring lite mer. Inte orkade jag heller göra mig det besväret att ta på vadarna och gå i land någonstans.

Det var ju så mycket bekvämare att kasta från båten även om vinden friskade i mer och mer. Nu fick jag faktiskt ett och annat lojt napp också. Men fortfarande bara smågäddor vad jag kunde se.
Men det var värst vad de släppte, tänkte jag och kollade flugan. Och mycket riktigt var kroken utböjd och spetsen fördärvad!
Det är konstigt, ibland tål kroken att man drar den jättehårt mot en sten och ibland tål den ingenting alls. Nå, böjde tillbaka kroken och fixade till spetsen hjälpligt med tången. Orkade inte byta fluga.
Rodde in i en vik och då såg jag någonting som nästan garanterar hugg och landad fisk. Nämligen en gädda som vakade. En lite större fisk som plaskade och som säkerligen var det en gädda.
En jagande gädda alltså och det är så nära ett bergsäkert napp man kan komma.

Det enda man behövde tänka på var att inte klanta sig när man manövrerade sig i läge. Det lyckades jag undvika och mycket riktigt kände jag ett hårt hugg och kunde åtminstone landa en gädda idag.

En mycket fet och fin treochenahalva var det som bjöd på både mycket plask och motstånd.

Åter får jag väl skylla på den långvariga nordanvinden som rått att man inte fick bättre. Till och med i augusti fick jag mer än idag inom samma område. Nej, här fordras ordentlig skärpning annars kan jag lika gärna låta bli att ställa upp i Gäddfestivalen.

Sådana här skrämmande syner var det tyvärr gott om. I år är det fler nät än någonsin. Hela tiden får man kryssa mellan bojar och se upp var man kastar. Visserligen är det mest ål som svartfiskarna är ute efter.
Jag vet nog hur de gör. De största ålarna fryser de ner och så kommer fiskbilen en gång i veckan till Hasslö och köper upp fisk.
Nu sägs det att de inte får så mycket ål, men det säger de ju alltid.
Visa mig en bonde som säger sig nöjd med väder och skörd och jag skall visa dig en bonde som inte finns.
Så brukar det vara med fiskare också.
Fast nu finns det förresten ett trendbrott där. Det gäller yrkesfiskarena efter torsk. De hävdar nämligen att det finns jättemycket torsk i Östersjön, har jag läst i tidningarna.

Så sade de i alla fall precis innan torsken blev lovlig den 1 september (tror jag det var). Men om de fick något har jag däremot inte sett något om. Eller om det var någon över två kilo.
Ja, ja... Det är ett tråkigt kapitel.
På det personliga planet är det heller inte så kul att vara ute och känna sig allt mer däven och trött av de %&¤&#"& förkylningsvirusen.

Det gjorde att man inte kunde njuta av det vackra sommarvädret, lika lite som man orkade fullfölja fisket. På hemvägen blev det köbildning av alla båtar som förmodligen gjorde sin sista sjötur för säsongen.

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Fluglina Väder Tid Död
2003-09-12 Gädda Tjurkö 1,5 Vit Gäddsara G Nej Ja Flytlina s-m NO, mulet 12:00 Nej
2003-09-12 Gädda Tjurkö 1 Vit Gäddsara G Nej Ja Flytlina s-m NO, mulet 09:30 Nej
2003-09-12 Gädda Tjurkö 1,5 Vit Gäddsara G Nej Ja Flytlina s-m NO, mulet 09:45 Nej
2003-09-12 Gädda Tjurkö 1 Vit Gäddsara G Nej Ja Flytlina s-m NO, mulet 11:30 Nej
2003-09-14 Gädda Bollöarna 3,5 Vit Gäddsara G Ja Nej Sjunk, snabb s-m SV sol 12:00 Nej