Juniorfiskedagen

Lördagen den 30 december 2000

Vädret: Lite snö under natten. Någon plusgrad. Svag till måttlig sydostlig vind. Mulet med lite solglimtar då och då.

Till min glädje och lättnad blev det äntligen milt efter en veckas riktigt vinterväder. Jag var orolig för att säsongens fiske skulle var slut men regn, slask och blask kom till min räddning. Hurra!

Som tidigare antytts har jag lite kontakt med en yngre fiskare. En alldeles äkta junior alltså. Sålunda hade vi bestämt oss för att fiska tillsammans som idag. För nästan exakt ett år sedan hade jag bestämt träff med honom ute på Skällenäs för att visa honom hur man flugfiskade. Samt att det faktiskt gick att flugfiska efter gädda. Som tur var fick jag ett par mindre då. Under året som gått har jag hört lite från och till om gossens framsteg. Så idag var det alltså dags för en riktig genomkörare.

Här står han och sätter ihop sitt fyrdelade spö. Ett spö som mycket riktigt höll på att dela sig hela dagen också.

Vi befinner oss i eller utanför Vassaslätt. Ett område strax söder om Hallarumsviken. Därifrån gick vi ner mot sjön några hundra meter och vadade ut. Själv hade jag aldrig varit här förut så jag blev positivt överraskad eftersom det såg ut att vara vidsträckta områden att utforska.

Olof berättade att han varit här förut och både fått en och sett flera andra. Tydligen hade han fått tipset av en lärare på skolan som också flugfiskade gädda.

Grunt och fint var det och inte så mycket blåst. Här kändes det att det kunde bli fisk. Efter en stunds kastande där jag gick lite utanför Olof, hade jag det första nappet. Ett sugande hugg, virvel och borta var den.

Under tiden jag själv fiskade studerade jag pojken. En del nybörjarfel kunde jag naturligtvis upptäcka. Ibland var han lite för snabb i framkastet och lät inte bakkastet räta ut sig riktigt. Men han kom tillräckligt långt för att ha god chans på fisk. Trots att han hade en utrustning i obalans. En alltför lätt lina till spöt till exempel. Det är inte bra. En del tips hade han visst också fått av sin lärare.
Och det säger jag bara; är det konstigt att det ser ut som det gör i dagens samhälle med sådana lärare! Vad får dagens ungdom egentligen lära sig i skolan nu för tiden!
Olof hade nämligen fått rådet att använda 0,60 som tafs och dessutom flugor bundna på jättehajkrokar. Inte konstigt att det inte gick så bra...

Lite kunde jag rätta till. Han fick en av mina flugor och jag gjorde en ny tafs till honom. Strax kunde han kasta lite längre och bättre. Två napp fick han då, men lyckades inte fästa dem. Men innan det började jag få fisk. Tre styckena av normalstorlek åkte upp och fick gå tillbaka.
Här kan man verkligen tala om glupska gäddor. Kolla in kroken som sitter ända nere vid bröstfenan!
Ja, flugan sögs så långt in i gäddans gap att den kom ut bakvägen, genom gälbågarna och ut på andra sidan. Det är inte första gången det händer men aldrig tidigare visat på bild.
Gäddan var dagens första och största. Inte så märkvärdiga tre kilo.

Vi gick neråt, det vill säga inåt Hallarumsviken vilket visade sig vara ett misstag. Efter det att vi gått upp på land och över ett smalt näs och i vattnet igen fick jag den sista gäddan. Ett bra stycke såg det bra ut med panterfläckig, fast sandbotten och till och med en stenig udde. Ett napp till hade jag men sedan var det slut.

Fiskevattnet blev jolmigare och jolmigare. Med dyig botten och lä. Vi gick över berg och genom höga vassar. Men det blev bara sämre.

Strax innan Hallarums badplats gav vi upp. Då hade dessutom gossen snubblat till och försökt ta emot med armen i vattnet. Men han hade som tur var regnjacka...
Dock blev fickorna fulla med havsvatten som han upptäckte när jackan lades in i bilen en stund senare.

Nybörjarens bittra öde. Halva fisketiden går åt till att trassla ut tafs och linor.

Javisst ja, det fick jag ju inte skriva!

Och visst överdrev jag. Det var bara lite på slutet som det krånglade. På det hela taget gick det väldigt bra för honom. Att lina och spö inte passade riktigt ihop var inte hans fel. Han kommer säkert att ta mycket gädda här framöver. Idag gjorde vi misstaget att gå åt fel håll. Vi skulle gått söderut istället för norr ut, konstaterar jag efterklokt.

Sammanfattningsvis tycker jag att det varit en hygglig dag. Det blev inte så mycket fisk men värdefullt för mig var att utforska nya områden. Att hitta en lämplig väg ner till vattnet och få ytterligare ett ställe att välja på. Det är alltid knepigt första gången man kommer till nya områden. Men nästa gång jag kör på det här hållet är jag ju förberedd på geografin och kan säkert hitta åtminstone någon av alla de stora gäddor som enligt Olof skulle finnas i området.

Nästa gång blir det Gö. På måndag. Nyårsdagen då havsöringen blir lovlig. Först av alla kommer jag att vara där. Lite innan det ljusnar tänker jag lägga ut flugan. En one-size-fits-all-sara.
Fast inte Gö udde utan ett annat ställe. Där jag vet att öringen gör sina svep. Fast antagligen blir det väl som vanligt. Det är bara gäddorna som hugger. Men roligt skall det bli.